Paradentose

​Undgå paradentose med den rigtige tandpleje

​Du hører det tit: Den daglige tandbørstning og tandpleje kombineret med regelmæssige tandeftersyn hos din tandlæge er altafgørende, hvis du vil bevare dine egne tænder sunde og smukke hele livet igennem. Og det er sandt. Der er desværre ingen hurtig genvej til sunde tænder.

Det er ikke bare huller i tænderne, du kan få, hvis du glemmer den daglige tandpleje. Du risikerer også at udvikle tandkødsbetændelse og paradentose.

Det er vigtigt at forebygge

Når du børster dine tænder, forebygger du dårlig ånde, og du fjerner bakteriebelægninger, også kaldet plak, på dine tænder. Og det er netop plak, der på længere sigt kan være med til at udvikle karies, som er det, der kan give huller i tænderne.

For at undgå caries, paradentose og bibeholde en god mundhygiejne er det vigtigt at børste tænder. Men ikke bare at børste dem. Du skal også børste dem rigtigt og længe nok. Ellers risikerer du, at der samler sig bakterier langs tandkødsranden. Det gør, at tandkødet efterhånden bliver rødt, hævet og får tendens til blødning. Med tiden vil bakterierne forkalke og bliver til tandsten. Og netop tandsten kan gøre det svært at klare den daglige mundhygiejne.

​Hvis din tandkødsbetændelse ikke bliver behandlet, vil den på sigt udvikle sig til paradentose. Og paradentose fører til knoglesvind omkring tænderne, der så vil blive løse.

Behandling af paradentose

Det bedste, du kan gøre, for at undgå paradentose og tandkødsbetændelse, er altså at huske den daglige forebyggende indsats med grundig tandbørstning og rensning mellem tænderne.

Har du fået konstateret paradentose, kan vi her på klinikken rense tænderne grundigt og vejlede dig i korrekt tandbørstning og rigtig brug af tandtråd, tandstikker og mellemrumsbørster. Det kan også være nødvendigt at komme lidt oftere til tandeftersyn og tandrensning.

Jeg vil gerne ringes op​